Önvédelmi edzésekről csajoknak
2015. szeptember 10. írta: FitProjekt

Önvédelmi edzésekről csajoknak

velem_kotekedsz_1.pngMelyik a jobb? Az aikido vagy a krav maga? Küzdősport-e a capoeira? Egyáltalán; van-e esélye egy vékony, gyenge lánynak, ha megtámadják az utcán? Harcművészet- és küzdősport-körkép egy lány szemével.

Szia, birge vagyok, kamaszkorom óta több önvédelmi sportot, harcművészetet is kipróbáltam, mire rátaláltam arra, amelyikről úgy gondolom, hogy egy kínos helyzetben valóban beválna.

Miért kezdtem önvédelmi sporttal foglalkozni?

Ahogy elkezdtem bulizni járni, gyakran sétáltam az éjszakában, és nem is mindig a legbiztonságosabb környékeken. Egyszerűen meg akartam tanulni, hogyan védhetném meg magam – mert ha a pénztárcámat, vagy a telefonomat veszik el, az nem katasztrófa, de történhetnek ennél sokkal rosszabb dolgok is egy lánnyal…

Mit próbáltam?

Sokáig aikidoztam, egy ideig capoeiráztam, voltam krav maga edzésen, és pár éve járok kisebb-nagyobb megszakításokkal taktikai önvédelem edzésre.
Mindegyik edzést szerettem, élveztem, de nem mindet találtam egyformán hatékonynak. És az összes közül csak egy van, amit szerintem egy vékony, „gyenge” lány is gyorsan megtanulhat.

Az önvédelmi küzdősportok:

Aikido (és más, távol-keleti harcművészetek)

Bizonyára veled is előfordult már, hogy a pasiddal, vagy nélküle megnéztél egy akciófilmet, amiben gyönyörűen kung fuztak vagy aikidoztak a főszereplők és legyőztek mindenkit, ugye?
Veled is előfordult már, hogy azt gondoltad, hogy milyen jó lenne ezt megtanulni, hogy veszélyhelyzetben megvédd magad?

A karate, kung fu, aikido nagyon népszerűek Magyarországon is.
A lányoknak különösen az utóbbit ajánlják, mert ebben a harcművészetben a támadó mozgását használhatod ki, így elvileg nem kell hozzá nagydarabnak lenni, mégis meg tudod védeni magad. (Nem mellesleg az aikido látványra is nagyon szép mozdulatokból áll, nagyon szép harcművészet).

Amit nem mondanak el ezekről a harcművészetekről: hosszú évek gyakorlása kell ahhoz, hogy mesteri szintre emeld a tudásod. A legtöbb edzőteremben a mozdulatok pontossága az elsődleges szempont, és nem készítenek fel a veszélyhelyzetekkel járó stresszre.

Én konkrétan edzésről mentem haza, amikor megtámadtak, és ahelyett, hogy alkalmaztam volna a fél órája tanultakat, csak álltam ott, mint Bambi, akire rávilágítottak az országúton. Végül megoldódott a szituáció, és nem esett bajom, de ez nem rajtam múlt.

A távol-keleti harcművészetek valóban nagyon szépek, hasznosak és hatékonyak is lehetnek, de csak ha hosszú ideig edzel folyamatosan. Senki nem lesz holnapra Jackie Chan vagy Steven Seagal.
Van rá esély, hogy egy lány is megtanulhassa ezeket, de sok idő kell hozzá.

Kinek ajánlom: Annak, aki sportolni szeretne, szereti a keleti filozófiát, életfelfogást, de nem holnapra akarja megtanulni az önvédelmet. 5 év alatt már elég szép, színes öveket lehet szerezni, de a hozzáértők szerint legalább 10 év tanulás kell ahhoz, hogy a tudásod az edzőterem falain kívül is működőképes lehessen.

Capoeira

Amikor a Brazíliába hurcolt fekete rabszolgák nem gyakorolhattak semmilyen küzdősportot, táncnak álcázták az edzéseiket, és az idők folyamán ebből a tánc-küzdelemből egy valóban látványos, gyönyörű, ugyanakkor szórakoztató sport született. Bitang erejű rúgások, lenyűgöző szaltók, cigánykerekek, pörgős edzések, sok ének, zene, nevetés, jókedv jellemzi ezt a sportot.

Fantasztikus közösségi program, nagyon jó kardio-edzés, comb- és fenékformáló erejéről nem is beszélve:) A capoeira-csapatok általában nem csak edzeni járnak össze, hanem rendszeresen szerveznek több napos workshopokat, fesztiválokat. Magyarországon is sok, brazil származású edző van, akik imádnak bulizni, jól érezni magukat, és erről gondoskodnak tanítványaiknak is.

Ugyanakkor a capoeira mint utcai önvédelmi sport, elég nehezen elképzelhető; lehet, hogy egy jól eltalált rúgással elkápráztatod a támadódat, vagy egy tripla hátraszaltóval félreugrasz a késes támadó elől, de nem ez a legvalószínűbb forgatókönyv.
Számomra fontos „hiányosság” volt még, hogy a capoeirában a kezünket alig használtuk, így eleve 50%-al kevesebb esélye van az embernek arra, hogy feltartóztassa a támadót, vagy visszatámadjon.

Kinek ajánlom: Mindenkinek, aki szeret táncolni, bulizni, énekelni, jól érezni magát; aki olyan sportot keres, ami igazi közösségi élmény, ahol barátokra lehet találni.

Taktikai önvédelem

2010 magasságában, egy hirdetés alapján találtam rá a taktikai önvédelemre, és az első edzésen bedobtak a mély vízbe: folyamatosan stresszeltek, fárasztottak, fizikai és lelki határaimat egyaránt feszegették. Mindenki kedves volt és mosolygott, de az edzés nagyon kemény volt.

Miért?

Mert elmondták: ez az egyetlen módja annak, hogy hozzászokjak ahhoz a felfokozott állapothoz, amit egy hirtelen támadás okoz. Ez tanít meg arra, hogy ne lefagyjak, mint Bambi, hanem üssek, rúgjak, csípjek, harapjak, meneküljek, küzdjek az életemért!

  • Megtanítottak arra, hogy az utcán nincsenek szépen kivitelezett ütések, gyönyörű pörgőrúgások, és senki nem úgy fog majd megragadni, ahogy azt más edzéseken tanították.
  • Megtanítottak arra, hogy az utcán a támadómat nem hatja majd meg, hogy én csak egy ötven kilós lány vagyok, sőt! Kegyetlenül ki fogja használni a gyengeségeimet.
    Ez ellen az egyetlen megoldás, ha én is kegyetlenül kihasználom az ő gyengeségeit; azokat a pontokat, ahol akkor sem erősebb nálam, ha az egész életét a konditeremben töltötte.
  • Megtanultam odafigyelni a magamra, a támadóra (vagy akár támadókra!) és a környezetemre egyszerre, és megtanultam, hogy akármilyen nehéznek látszik a küzdelem, soha nem szabad feladni.
    Mert ami az edzőteremben egy kínos pillanat csupán, az az utcán az életembe kerülhet.
  • Sőt, azt is megtanultam – és ez talán a legfontosabb – hogyan kerülhetem el az ilyen helyzeteket.

Kinek ajánlom: Annak, aki rövid időn belül meg akarja tanulni, hogyan védheti meg magát, és ennek érdekében nem ijed meg egy kis kihívástól:) Ha olyan sportot keresel, ami testileg-szellemileg lefárasztja, ugyanakkor erősebbé tesz, és megtanít, hogy sokkal többet kibírsz, mint amennyit valaha is képzeltél magadról, akkor itt a helyed!

A bejegyzés trackback címe:

https://taktikaionvedelem.blog.hu/api/trackback/id/tr377775200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása